Op 12 mei 2016 herdachten ongeveer 300 nabestaanden in Nieuwegein de Vliegramp in Tripoli van 12 mei 2010. Bij deze herdenking is ook een monument ter nagedachtenis aan alle overledenen onthuld. Dit monument is gerealiseerd voor en door nabestaanden van de vliegramp. Het monument geeft aan alle nabestaanden een centrale plek voor herkenning, herdenking en samen zijn.

De oprichting van het monument heeft altijd hoog op de agenda van de stichting gestaan. Na enkele keren herdacht te hebben in de buurt van Amersfoort kwam het idee op om het monument in het midden van Nederland op te richten, ook omdat duidelijk werd dat herdenken in Libiƫ geen vanzelfsprekende zaak zou zijn. Tijdens de herdenking van 2015 is de start gemaakt met het monument. Nabestaanden kregen de gelegenheid mee te denken bij de invulling van het monument. En op die manier kwam naar voren wat iedereen belangrijk vond.

Nabestaanden zijn altijd nauw betrokken gebleven bij het ontwerp van het monument. Medio augustus 2015 is een conceptontwerp voorgelegd aan een groep nabestaanden. Voor dit ontwerp is Ontwerpstudio Leonie Brinks door het bestuur aangetrokken, een bureau dat ervaren en kundig is met het ontwerp en realisatie van monumenten. Het bestuur heeft zich sterk gemaakt voor financiƫle steun van een aantal instellingen.

Leonie Brinks van Blue Zones bij het monument tijdens de realisatie.

Leonie Brinks van Blue Zones, tijdens de realisatie van het monument.

Begin 2016 is begonnen met de bouwkundige realisatie. Met een hele strakke planning zijn de werkzaamheden elkaar opgevolgd. Mede dankzij de grote inzet van de beheerders van Begraafplaats Noorderveld zijn deze zaken soepel verlopen. Na het uitgraven van de plek is een metalen omlijsting geplaatst om het monument in te plaatsen. Een fixatielaag van lagen zand is gelegd, waarop de hardstenen klinkers van het plateau zijn geplaatst. Op deze klinkers zijn vervolgens de goudkleurige aluminium naamplaten bevestigd. De wereldbol is gemaakt van staal en is later geklopt in de gewenste gouden kleur. Het bankje is van natuursteen met een hardhouten zitting.

Bijzonder moment tijdens de realisatie was de plaatsing van een urn. Deze urn bevat alle DNA materialen die door het LTFO gebruikt zijn voor identificatie van de slachtoffers in Tripoli. Dit is dus DNA van zowel de slachtoffers als de familieleden die deze hebben afgestaan. Een heel bijzonder object wat middels plaatsing in een speciale kelder een permanente plek heeft gekregen in het monument.

Door diverse herdenkingen en andere bijeenkomsten kregen de nabestaanden een band met elkaar en de symbolen gebr uikt tijdens de samenkomsten. Deze zijn teruggekomen in het monument:

• de wereldbol: die symbool staat voor de afkomst van de diverse slachtoffers en daar waar ze naar toe op reis waren.

• het plateau met de namen van alle slachtoffers: zowel passagies als bemanningsleden. De reisgezelschappen heel dicht tegen elkaar: gezinnen, vrienden en partners.

• een bank voor het monument: om te ontmoeten en herdenken, alleen of in een groep.

Het monument is niet alleen een markant object, maar ook een gedenkplaats, een ontmoetingsplaats en centrale plek van herkenning. De locatie is permanent beschikbaar en bereikbaar voor velen en zal voor de nabestaanden en de stichting een vaste plek worden om jaarlijks te gedenken.

U kunt het monument vinden op begraafplaats Noorderveld in Nieuwegein (Structuurbaan 1, Nieuwegein). Vanaf de parkeerplaats is het 100 meter lopen richting veld E t/m L.